Sunday, June 26, 2011

Jenis-Jenis Kucing

Yosh~~~
As-Salam Semua...
Arim neh nk share sket tentang makhluk ciptaan Tuhan yg agak cantik dan unik ini...
KUCING...
Kucing byk jenis sebenarnyer...
tapikan ad by lagi spesis Kucing yg kite xthu dan mungkin juga xpenah jumpa...
so, tgn pun terketik2 mencari maklumat tentang kucing yg kite sendri xpenah tengok, makney nyer jarang2 tgok lar yep...
JOM~~~



1. Andean montain cat
8 Jenis Kucing Hutan Yang Mempesona
The Andean Mountain Cat (Leopardus jacobita) neh sangat jarang terlihat, sebagai habitat yang hanya tinggal dipergunungan Bolivia, Peru, Argentina, dan Chile pada ketinggian di atas garis pohon.

Populasinya hanya 2500. kucing ini membesar sehingga dua meter panjangnya, hampir tidak lebih besar dari kucing rumah, dengan ekor tebal panjang yang bisa memberikan imbangan yang berguna untuk melakukan manuver di sekitar pegunungan.

2. Pallas's cat

8 Jenis Kucing Hutan Yang Mempesona
Pallas's The Cat (Otocolobus manul) disebut juga "Manul".
Pallas's The Cat berbeza dari kucing lain kerana memiliki mata bulat dan celah gigi yang lebih sedikit, memberikan penampilan yang berwajah relatif datar. kucing ini berkisar dari Eropa Timur ke Siberia, menjelajahi ketinggian lebih tinggi dari Timur Tengah dan Asia. Hal ini dianggap sebagai spesies kucing tertua, yang berkembang sekitar 12 juta tahun yang lalu. Meskipun kucing ini jarang di jumpai, Anda mungkin kenal dengan kucing kerana sering di gunakan untuk poster.

3. Margay

8 Jenis Kucing Hutan Yang Mempesona
Margay (Leopardus wiedii) menyerupai kucing rumah, tetapi lebih kecil dari
 kucing rumah. Margay juga memiliki kaki yang relatif lebih panjang dari sebuah kucing rumah dan merupakan pemanjat pohon yang sangat baik.


Kucing ini tersebar dari wilayah Mexico ke bawah melalui Brazil. Spesies ini dekat-terancam jarang terlihat, karena hanya berburu di malam hari dan tetap tersembunyi di hutan hujan

4. Fishing cat

8 Jenis Kucing Hutan Yang Mempesona
Fishing Cat (Prionailurus viverrinus) terdapat di asia selatan dan Asia Tenggara, di mana ia lebih suka tinggal di dekat air yang lebih baik untuk mencari ikan, mestilah! Ini adalah kucing perenang pertama dari keluarga kucing.

Kucing ini terdaftar sebagai haiwan yang terancam kepupusan kerana habitatnya sedang kian terhakis.

5. Serval

8 Jenis Kucing Hutan Yang Mempesona di 7wolu.blogspot.com
Serval (Leptailurus serval) adalah salah satu jenis kucing liar Afrika yg berkaki panjang yang diyakini nenek moyang kuno singa dan cheetah. kucing Ini mendiami wilayah padang savana Afrika.

Kucing ini memiliki kepala kecil dan kaki panjang yg sangat efisien untuk mengejar mangsa , Mereka juga sangat cerdas. Serval adalah kucing liar yang paling sering dipelihara sebagai haiwan peliharaan rumah.

6. Caracal

8 Jenis Kucing Hutan Yang Mempesona
Caracal (Caracal caracal) memiliki penampilan khas Amerika Utara. Kucing ini membesar sehingga tiga meter panjangnya.

Caracal lebih suka hidup di gunung atau daerah gurun, dan dapat bertahan hidup tanpa air lebih lama daripada kucing lainnya. Walaupun jarang terlihat, Caracal hidup di alam liar, dan kadang-kadang disimpan sebagai haiwan peliharaan

7. African Golden Cat

8 Jenis Kucing Hutan Yang Mempesona
African Golden Cat (Profelis aurata) tidak selalu berwarna emas. Bahkan, warnanya sangat bervariasi antara individu, mulai dari emas kemerahan menjadi abu-abu gelap dengan tanda khusus pada beberapa kucing dan dada yang lebih terang

Golden Cat asli hidup di hutan hujan Afrika khatulistiwa. kucing Ini jarang terlihat, kucing membesar 30-32 inci panjang dan beratnya sampai boleh mencecah 40 kilogram. Cat Golden diklasifikasikan sebagai haiwan yang diancam kepupusan.

8. Sand cat

8 Jenis Kucing Hutan Yang Mempesona
Sand cat (Felis margarita) tinggal di padang pasir Afrika, Semenanjung Arab, dan Asia Barat. ukurannya sama seperti kucing domestik, dengan bulu yg lebih tebal.

Sand cat memiliki kepala lebar dan bulu tumbuh di antara kaki, kelebihan yang sering ditemukan pada kucing Arktik. Kucing ini juga diancam kepupusan , pemburuannya dilarang di banyak negara.









huh~~
byk kn kucing yg kita tidak pernah lihat....
sekian saja.....





5 comments:

  1. sy hanya bela 1 jenis kucing iatu stray cat.. apapun info yg berguna.

    ReplyDelete
  2. suka tgk yg ke 8 tu..comel aje..

    sume kucing comellaaahh!!

    ReplyDelete
  3. huhuh....yep2...sumer cantek2...

    ReplyDelete
  4. p/s: owhh..ok la ea bndr uda tu??xpnh smpai situ..

    ReplyDelete